Projekty w których szkoła uczestniczyła w  roku szkolnym 2015/2016 i 2016/2017:

1   „Lekkoatletyka sportem dla każdego” Kids Athletics.
Uczniowie klas młodszych od dwóch lat uczestniczą w programie sportowym „ Kids Athletics”. Koordynatorem na terenie szkoły jest mgr Elżbieta Malus. Biorą w tym udział wszyscy uczniowie klasy I-III. Raz w roku są organizowane w naszej szkole zawody lekkoatletyczne. Dzieci startują w różnych konkurencjach : rzut oszczepem, piłką lekarską, pokonują na czas drabinkę koordynacyjną, skaczą w dal, biegają przez płotki. Bez względu na wynik, wszyscy biorący udział w zawodach otrzymują dyplomy. Dzięki programowi nasi uczniowie dwa razy w roku mogą zmierzyć się w tych konkurencjach, uczestnicząc
w Międzyszkolnych Zawodach Sportowych, które odbywają się w Hali Sportowej 
w Milowicach i Stadionie „Czarnych”. W 2014 roku zdobyliśmy dwa puchary: II miejsce za wyniki sportowe i I miejsce za kibicowanie. Reprezentanci szkoły za udział w zawodach otrzymują koszulki i medale, co daje bez względu na rezultat poczucie zwycięstwa
 i satysfakcji oraz zachęca do dalszej rywalizacji. W roku 2015 zajęliśmy IV miejsce w Sosnowcu. Udział w programie dostarcza dzieciom wiele pozytywnych emocji, uczy godzić się z porażką, a przede wszystkim propaguje zdrowy styl życia. Dzięki przystąpieniu do programu szkoła otrzymała sprzęt sportowy z bezpiecznych, lekkich materiałów z którego nauczyciele korzystają na zajęciach kultury fizycznej.

kids
2 „Spotkania z muzyką” –kl. Id, IV b, VI b,
KRÓTKIE FELIETONY Z SP 27 „MUZYCZNEJ STRONY”
Miłość do muzyki skłoniła wychowawczynię klasy I D Annę Gierę, wychowawczynię klasy IV B Bernadettę Zielińską oraz wychowawczynię klasy VI B Dorotę Maturę do wzięcia udziału w projekcje Filharmonii Śląskiej „Spotkania z muzyką” – w Energetycznym Centrum Kultury czyli Klubie Jana Kiepury w Sosnowcu.
W październiku wsłuchiwaliśmy się z skoczne mazurki i walce Fryderyka Chopina. A gdy dźwięki poloneza zaprosiły chętnych do tańca, ruszył dostojny korowód dzieci małych i dużych: długi, krótki, krótki … długi, krótki, krótki… Mazurki i polonezy to najbardziej polskie z utworów Chopina, muzyka niepowtarzalna, rozpoznawana od pierwszych taktów, pełna elegancji, czaru i błyskotliwości. I wypełniła nas czerwień maków i biel kwiatów wiśni.

W listopadzie poznaliśmy niezwykłą moc instrumentów dętych. Puzon i trąbka wezwały najmłodszych do marszu, a „starszaki” wybijały rytmy na instrumentach perkusyjnych. Raz… dwa … lewa. Raz … dwa … lewa. A że muzyka łączy pokolenia, wszyscy wspaniale się bawili.

W grudniu czekała na nas najbardziej porywająca do tańca muzyka: swing. No i … razem z Glennem Millerem wsiedliśmy do Chattanooga Choo Choo, a nogi same rwały się do tańca. Ach te lata 40 – 50 XX wieku, swing, boogie woogie, strzelanie palcami i … dreszcze z doświadczania tych nieujarzmionych 
i szalonych rytmów. Boogie woogie to starszy brat rock and rolla, pojawił się pod koniec lat 30 XX wieku 
w Stanach Zjednoczonych i „roztańczył” całą Amerykę. A na koniec jeszcze kilka kolęd wspólnie zaśpiewanych, bo „coraz bliżej Święta …coraz bliżej Święta …” i słodkie co nieco dla najmłodszych … ciepło i miło.

Czy tańce można śpiewać? W styczniu dowiedzieliśmy się, że można. Najpierw usłyszeliśmy śpiewane tańce polskie: poloneza, krakowiaka, kujawiaka i mazura. Potem obcasy i kastaniety pieśniarki narzuciły rytm hiszpańskiej habanerze. I jeszcze walc wiedeński i węgierski czardasz. A gdy zabrzmiała czeska „Złodziejska polka”, wszyscy wtórowaliśmy „Ja dzwonię do Olka …”. Nie wiemy dlaczego, ale panie wychowawczynie z wielką radością śpiewały „Upiorny twist” Jeremiego Przybory: „A rano znów jestem śliczny, liryczny i apetyczny…”, a potem „Serduszko puka w rytmie cha-cha…”. Przecież twist jest tańcem amerykańskim, a cha-cha-cha kubańskim. Dorosłych czasem trudno jest zrozumieć.

W lutym przyszła kolej na muzykę barokową. Fortepian, obój i skrzypce przez 45 minut łagodziły nasze emocje i utulały nasze codzienne troski. Muzyka barokowa, grana i tańczona w pałacach, jest pełna harmonii i wdzięku. Najpierw najmłodsi uczestnicy „wytańczyli” menueta: podanie prawej ręki, podanie lewej ręki i głęboki ukłon. Potem starszaki na instrumentach perkusyjnych pomagały muzykom 
w wykonaniu tamburyna, gawota i gigue. Salę koncertową wypełniły dźwięki marakasów, trójkątów 
i tamburynów. A na koniec mroźna, skrzypiąca śniegiem „Zima” Antoniego Vivaldiego… lodowy podmuch na twarzy, zmrożona piana pod płozami pędzących sań …

kiepura

3  „Mała Akademia Jazzu” –kl. II a, III a, III b,
W roku szkolnym 2015/2016 uczniowie klas 2a, 3a, 3b wraz ze swoimi wychowawczyniami p. Renatą Smoleń, p. Elżbietą Malus oraz p. Martą Błachno uczestniczą w Programie ,, Mała Akademia Jazz’ Celem programu jest kształtowanie dobrego gustu muzycznego przedstawiając wybrane obszary muzyki w wybornym wykonaniu. Tacy wykonawcy jak Beata Bednarz, Benek Maseli, Jurek Główczewski, Irek Głyk, Adam Bałdych, Michał Czachowski, to czołówka polskiej muzyki rozrywkowej na prawdziwie światowym poziomie.
Pierwsze zajęcia odbyły się 21.10.2015 r i dotyczyły Failte Ireland! Folk – muzyka włóczęgów i poetów. W niezwykłą podróż do zaczarowanej Irlandii zabierał uczniów wyśmienity flecista, znany m.in z zespołu DUAN. Na kolejnych zajęciach 18.11.2015 usłyszeliśmy podczas audycji muzykę, która jest połączeniem tradycyjnego flamenco z kulturą indyjską, arabską oraz jazzem. Artysta, którego zaproszono do udziału w audycji to mistrz gitary flamenco, sitaru oraz innych egzotycznych instrumentów, leader zespołu Indialucia oraz Viva Flamenco Michał Czachowski. Podczas grudniowej audycji dowiedzieliśmy się m.in. jak niewolnictwo, niechlubna karta w historii Ameryki Północnej wpłynęła na powstanie gatunków muzycznych, które stanowią niezaprzeczalny fundament całej współczesnej muzyki rozrywkowej i jazzowej. Audycję prowadziła wokalistka blues 
& gospel Beata Bednarz. Styczniowe spotkanie poświęcone było kierunkom rozwoju współczesnej muzyki jazzowej oraz prezentacji nowych brzmień inspirowanych muzyką z najdalszych zakątków świata (world music, muzyka etniczna) na przykładzie niezwykłego instrumentu o nazwie KAT MALLET MIDI CONTROLLER, będącego elektroniczną odmianą wibrafonu. Artystą, który wprowadził nas w świat swoich muzycznych fascynacji był leader zespołu The Globetrotters, kompozytor, aranżer, wykładowca Akademii Muzycznej w Katowicach, wirtuoz instrumentów sztabkowych Bernard Maseli.

jezz


4  Kampania społeczna „Ja czytam”- klasy V a, IV b, VI b,
CZYTANIE KSIĄŻEK WIELE SPRAW ROZWIĄŻE
Trzy wychowawczynie humanistki postanowiły „zarazić” czytaniem swoich wychowanków: Bernadetta Zielińska uczniów klasy IV B, Iwona Siodłak uczniów klasy V A oraz Dorota Matura uczniów klasy VI B. Klasy te przystąpiły do realizacji Kampanii Społecznej „Ja czytam”, której celem jest wywoływanie mody na czytanie wśród dzieci i młodzieży – tak by czytanie stało się potrzebą, nawykiem, przeżyciem i przyjemnością.
Pierwsza książka ze ścieżki Bezpieczeństwo „Dręczyciel w klasie” wywołała silną potrzebę przeciwstawienia się przemocy dzieci wobec dzieci. To, co przelali uczniowie z serca 
na papier w postaci rysunków, komiksów i haseł, można obejrzeć na tablicach informacyjnych w szkole. Pracę uczniów podsumowała swoim wierszem pani Bernadetta Zielińska:

Zwracamy się do wszystkich z apelem:
pora ujawnić wśród Nas dręczycieli!
Gdy zaczniemy głośno o tym mówić,
żaden dręczyć już się nie ośmieli.

Więc stańmy razem na wprost Niego
i spytajmy:
– Dlaczego to robisz, kolego?
Czy ktoś Cię skrzywdził?
Czy jesteś zły?
Może masz problem i smutno Ci?

Dręczenie innych to nie jest zabawa!
Straszenie humoru nie poprawia!
Czyjeś łzy nie dodadzą Ci siły!
Nie zyskasz uznania, bo jesteś niemiły!
Nie jesteś „lepszy”, gdy ulegasz złości!

Jeśli to zrozumie,
krzywdzenie innych już nie sprawi Mu radości.

Bernadetta Zielińska

Kolejną książkę ze ścieżki Bezpieczeństwo „Moje Prawa ważna sprawa” połączyliśmy z pozycją wydaną przez UNICEF „Twoje prawa – Dominik odpowiada na listy”. Smutna historia Agaty, której rodzice rozstali się, wzruszyła wszystkich, bo przecież każde dziecko chce mieć mamę i tatę. Agata bardzo kocha swojego ojca i z bijącym sercem czeka na niego podczas przedstawienia z okazji Dnia Ojca, 
w którym gra główną rolę. Historia dobrze się kończy, a dzieci dowiedziały się, że Konwencja o Prawach Dziecka zapewnia im prawo do wychowania w rodzinie, prawo do ochrony przed przemocą, prawo 
do prywatności, prawo do wyrażania własnego zdania, prawo do ochrony przed „złym dotykiem”, prawo 
do ochrony przed narkotykami, prawo do nauki i wypoczynku. Bo nie ma gorszych ani lepszych dzieci – wszystkie dzieci mają takie same prawa.

I tak przeszliśmy do ścieżki Zmiana/Przemiana i pierwszej pozycji książkowej „Motylek” Elżbiety Zubrzyckiej”. Mały Adaś znajduje na parapecie okna martwego motylka. Motylek jest bardzo piękny 
i kolorowy, więc Adaś chce go ożywić. Wówczas tata Adasia powoli i mądrze przeprowadza małego synka przez ciekawe życie motyla – od jajeczka przez gąsienicę, poczwarkę, rozwiniecie pięknych skrzydeł 
i wesołe pląsy nad łąką z panią motylową, aż po śmierć. Przedstawienie śmierci motylka jako kolejnej przemiany rozwiewa dylematy chłopca, czy motylkowi jest smutno, zimno i ciemno. Razem z tatą urządzają mu uroczysty pogrzeb w ogródku, a chłopiec dziękuje motylkowi, że wypełnił swoje życie pięknem i radością.

IMG_6264            IMG_6265

 

5  Klub szkół UNICEF „MALI uczniowie idą do szkoły”,
UNICEF to organizacja humanitarna i rozwojowa działająca na rzecz dzieci. Od ratujących życie szczepień, przez budowę szkół, po natychmiastową pomoc w sytuacji klęski humanitarnej – UNICEF robi wszystko, aby dzieciom żyło się lepiej. Pracuje w małych wioskach i z rządami państw, bo uważa, że każde dziecko, niezależnie od miejsca urodzenia, koloru skóry czy religii, ma prawo do zdrowego i bezpiecznego dzieciństwa.
UNICEF nie jest finansowany przez ONZ i dlatego potrzebuje wsparcia darczyńców, by nieść pomoc dzieciom.
Niezależnie od miejsca na świecie, UNICEF zawsze na pierwszym miejscu stawia życie dzieci i ich prawidłowy rozwój. Robimy wszystko, by w każdym zakątku świata żyło im się lepiej.  jest to bardzo proste – na przykład kiedy stawiamy studnię w małej wiosce w Nikaragui i w ten sposób chronimy 35 rodzin przed zarażeniem cholerą. Czasem jest to bardzo niełatwe, jak wtedy, gdy negocjujemy wstrzymanie działań wojennych, by przeprowadzić akcję szczepień wśród tysięcy dzieci. Jedno jest pewne – żadne dziecko nie jest dla UNICEF zbyt daleko, by dotrzeć do niego z pomocą!
Nasza szkoła aktywnie uczestniczy w różnych akcjach organizowanych przez Unicef oraz należy do Klubu Szkół UNICEF. Obecnie szkoła przystąpiła do akcji „MALI uczniowie idą do szkoły”.

logo_unicef


6  Cambridge English Penfriends,
Z radością informujemy, iż nasza szkoła bierze udział w projekcie językowym Cambridge English Penfriends. Jest to projekt skierowany do uczniów kl. I-VI. Jego główne założenia to wymiana prac plastycznych opisanych w języku angielskim pomiędzy szkołami partnerskimi z różnych części świata. W chwili obecnej jesteśmy na etapie poszukiwania szkoły chętnej do współpracy. Już od II semestru rozpoczynamy tworzenie prac wspólnie z uczniami i umieszczanie ich na stronie internetowej Cambridge English Penfriends. Wszelkich informacji na temat projektu udzielają nauczyciele j. angielskiego: K. Żak i W. Strzecha.

Penfriends_LandscapeWebBanner2

 

7  WOŚP – „Razem mierzymy wysoko”,
Wzorem lat ubiegłych nasza szkoła bierze udział w akcji Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela Pani Darii Niedzielskiej – Fuhrmann, zebrali na ten szczytny cel 203,39 złotych. Dzieci kwestowały na terenie szkoły rozpowszechniając serduszka –WOŚP, pierniki świąteczne – własne wypieki,  apteczki pierwszej pomocy, kartki świąteczne – wykonane przez uczniów.

wosp_2016

 

8  EPSILON

Stowarzyszenie EPSILON powstało w 2005 r. i prowadzi działalność w obszarze non-profit i pożytku publicznego. Współpracuje z Wydziałem Zdrowia w Sosnowcu, a tym samym daje możliwość uczniom naszej szkoły skorzystania z zajęć o charakterze profilaktycznym prowadzonych przez wykwalifikowaną kadrę. Na terenie szkoły ze Stowarzyszeniem EPSILON ściśle współpracuje pedagog szkolny Marzena Kleszcz, która organizuje spotkania dla uczniów klas IV – VI. Warsztaty są dostosowane pod względem tematycznym do danej klasy, jej aktualnych problemów, przeżyć. W zależności od projektu, w którym klasa bierze udział zajęciami objęci są również rodzice. Pedagog szkolny uczestniczy z każdą klasą w projekcie. Na terenie naszej szkoły Stowarzyszenie realizuje następujące programy:
EPSILON,
Rytm i wartości,
Rodzic na 6,
Klasa bez problemu.
Programy realizowane przez EPSILON zyskały uznanie wśród pedagogów i rodziców, a ze względu na atrakcyjną i nowoczesną formę zajęć dzieci i młodzież chętnie biorą w nich udział. 
O jakości realizowanych projektów świadczą rekomendacje oraz pozytywne opinie takich instytucji jak Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Warszawskie Centrum Pomocy Rodzinie.

epsilon

 

9 „Nie pal przy mnie, proszę”
Jak co roku w II półroczu klasy drugie naszej szkoły przystąpią do Programu edukacji antytytoniowej dla uczniów klas I – III szkół podstawowych „Nie pal przy mnie, proszę”.
Program ma charakter profilaktyczny, ale przede wszystkim ma na celu wykształcenie u dzieci świadomej umiejętności radzenia sobie w sytuacjach, w których inne osoby palą przy nich papierosy.
ZAŁOŻENIA OGÓLNE PROGRAMU
– Program przeznaczony jest dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej.
– Program stanowi drugie ogniwo w cyklu programów profilaktyki antytytoniowej adresowanych do dzieci i młodzieży, a inicjowanych przez Państwową Inspekcję Sanitarną we współpracy z resortem edukacji i realizowanych w szerokim partnerstwie lokalnym.
Podstawowe zajęcia programowe umożliwią przeprowadzenie pięciu zajęć warsztatowych w ciągu roku szkolnego,
Program proponuje realizację zajęć metodami aktywizującymi dostosowanymi do wieku dzieci.
– W programie zawarte zostały uporządkowane treści dotyczące zdrowia (dostosowane do poziomu percepcji dzieci).
CELE SZCZEGÓŁOWE
– Uporządkowanie i poszerzenie informacji na temat zdrowia.
– Kształtowanie u dzieci postaw odpowiedzialności za własne zdrowie.
– Uświadomienie dzieciom, że palenie tytoniu jest szkodliwe dla zdrowia.
– Uwrażliwienie dzieci na szkodliwe oddziaływanie dymu papierosowego związane z biernym paleniem.
– Wykształcenie u dzieci umiejętności radzenia sobie w sytuacjach, gdy inni ludzie przy nich palą.
STRUKTURA PROGRAMU
Program składa się z pięciu zajęć warsztatowych o następujących tytułach:
1. CO TO JEST ZDROWIE?
2. OD CZEGO ZALEŻY NASZE ZDROWIE?
3. CO I DLACZEGO SZKODZI ZDROWIU?
4. CO ROBIĆ, GDY MOJE ŻYCIE JEST ZAGROŻONE?
5. NIE PAL PRZY MNIE, PROSZĘ!

Koordynatorem programu jest pedagog szkolny Marzena Kleszcz.

nie_pal

 

10 Program Edukacyjno-Terapeutyczny ORTOGRAFFITI
Program Edukacyjno-Terapeutyczny ORTOGRAFFITI to jedyny kompleksowy system pomocy uczniom z dysleksją lub mającym trudności w nauce ortografii. Program uzyskał rekomendację Polskiego Towarzystwa Dysleksji.
Program Edukacyjno-Terapeutyczny ORTOGRAFFITI stwarza warunki, w których możliwe jest objęcie opieką każdego dziecka z dysleksją.
Program ORTOGRAFFITI realizowany jest w naszej szkole na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów klas I-III oraz IV-VI dostosowany do wieku dzieci.

ORTOGRAFITII

 

Programy finansowane z Unii Europejskiej w których uczestniczy szkoła:

1. Mleko w szkole – dla wszystkich uczniów.
Nasza szkoła bierze udział w programie  „Mleko w szkole” od roku szkolnego 2007/2008.

W roku szkolnym 2015/2016 nasza szkoła po raz kolejny przystąpiła do programu „Mleko w szkole”. Od października 2015 r. uczestniczą w nim uczniowie wszystkich klas 1 – 6, do których program jest skierowany. W ramach programu uczniowie otrzymują nieodpłatnie świeże (pasteryzowane) mleko białe w kartonikach, którego dostawcą jest spółdzielnia mleczarska ANDERSEN.
Celem programu „Mleko w szkole” jest kształtowanie wśród dzieci i młodzieży dobrych nawyków żywieniowych poprzez promowanie spożycia mleka i przetworów mlecznych.
Program „Mleko w szkole” finansowany jest z trzech źródeł:
dopłata unijna obejmuje dostarczanie mleka i jego przetworów do wszystkich rodzajów uprawnionych placówek oświatowych,
dopłata krajowa obejmuje dostarczanie mleka i jego przetworów do szkół podstawowych,
dofinansowanie z Funduszu Promocji Mleka obejmuje dostarczanie mleka i jego przetworów do przedszkoli i gimnazjów.

mleko                                      mleko2

 

2 Warzywa i owoce w szkole – dla uczniów klas 1-3.
Głównym celem programu Wspólnej Polityki Rolnej „Owoce i warzywa
w szkole jest trwała zmiana nawyków żywieniowych dzieci poprzez zwiększenie udziału owoców i warzyw w ich codziennej diecie oraz propagowanie zdrowego odżywiania poprzez działania towarzyszące 
o charakterze edukacyjnym.
Miło nam jako szkole pochwalić się, że od samego początku trwania akcji nasza szkoła co roku bierze w niej udział.
Dzieciom uczestniczącym w programie udostępnia się bezpłatnie 2,3 razy
w tygodniu świeże owoce i warzywa (przygotowane bezpośrednio do spożycia) oraz soki.
Dzieci otrzymują jabłka, gruszki, truskawki, borówki amerykańskie, marchewkę, słodką paprykę, rzodkiewkę, pomidorki i kalarepę oraz soki owocowe i warzywne. Spożywają je w trakcie zajęć szkolnych.
Owoce, warzywa i soki nie zawierają soli, cukru i substancji słodzących.
Za jakość owoców i warzyw dostarczanych do szkoły jest odpowiedzialny dostawca- Agencja Rynku Rolnego. Szkoła na bieżąco prowadzi ewidencję dostarczanych i udostępnionych owoców i warzyw.
Aby dziecko mogło brać udział w akcji, rodzice muszą wypełnić zgodę- zazwyczaj robią to na pierwszym zebraniu we wrześniu.
W bieżącym roku szkolnym 2015/2016 udział w akcji zadeklarowało 172 uczniów.
Aby skutecznie i trwale ukształtować nawyki żywieniowe- dzieci nie tylko otrzymują porcję owoców i warzyw, ale również uczestniczą w działaniach edukacyjnych informujących o zaletach spożywania owoców i warzyw
(konkursy plastyczne, manualne, literackie- rymowanki, festyn rodzinny, wspólne spożywanie II śniadania, degustacja warzyw i owoców, przygotowanie prezentacji, układanie jadłospisu, robienie sałatek owocowych i warzywnych itp.).
W każdym semestrze wychowawcy w klasach I-III mają za zadanie przeprowadzić, co najmniej dwa działania kształtujące zdrowe nawyki żywieniowe u uczniów oraz wzbogacić ich wiedzę o pochodzeniu produktów rolnych.

owoce i warzywa                  warzywa

3 „Jemy jabłka” – dla wszystkich uczniów.
Za pośrednictwem Agencji Rynku Rolnego w roku szkolnym 2014/2015 szkoła przystąpiła do programu „Jemy jabłka” i uzyskała uprawnienia do bezpłatnego otrzymywania owoców i warzyw nieprzeznaczonych do sprzedaży od producentów poszkodowanych wprowadzeniem rosyjskiego embarga. Szkoła nawiązała współpracę z dostawcą owoców, który systematycznie dowozi do szkoły świeże owoce, głównie jabłka.
W roku szkolnym 2015/2016 ku uciesze naszych uczniów dalej kontynuujemy program. Jabłka „jak malowane” są dostępne dla dzieci codziennie.
Nasza szkoła dokłada wszelkich starań, aby trwale zmieniać nawyki żywieniowe dzieci poprzez zwiększenie udziału owoców i warzyw w ich codziennej diecie oraz propagowanie zdrowego stylu życia.
Dlaczego warta jeść jabłka?
Zapobiegają nowotworom, wpływają korzystnie na serce, obniżają poziom cholesterolu we krwi, obniżają ciśnienie tętnicze, stabilizują poziom cukru we krwi. To tylko niektóre z cudownych właściwości jabłek. Są powszechnie dostępne, dlatego nie zastanawiamy się, jak bardzo korzystnie wpływają na nasze zdrowie. Tymczasem wystarczy zjeść 2-3 jabłka dziennie, by znacznie poprawić stan swojego zdrowia i urody.
Z dobrodziejstwa jabłek warto korzystać szczególnie zimą (choć niewątpliwie najlepiej smakują późną jesienią). To czas, gdy są one najcenniejsze i najbogatsze w lecznicze składniki. Jednak, aby w pełni czerpać z jabłek dobrodziejstwo, nie wolno grymasić nad jedzeniem ich ze skórą. Bowiem to w niej oraz w gniazdach nasiennych znajdują się najcenniejsze dla naszego organizmu składniki.

jabłka            jablka2